Blomsterbutiken

Med fokus på personligt engagemang.

Roger Lindén har drivit Blomsterbutiken i Viksjö i över 28 år. Här handplockar han och sambon China Rane, som har varit delägare i butiken sedan 2002, varor från olika leverantörer. De beskriver hur de tar guldkornen för att kunna erbjuda en bred mix av varor som passar många.

”Ingen annan butik ser likadan ut”, säger China och beskriver hur butiken drivs av personligt engagemang där man har bra koll sina kunder och vad de vill ha.

Personligt centrum

Både Roger och China är uppvuxna i Järfälla, de trivs bra och tycker om driva butik på hemmaplan. De hittar ofta på saker i kommunen, som att spela golf på Viksjö Golfklubb, äta på någon av restaurangerna i centrum eller att vara ute i naturen.

Att ta vara på det lokala är något som ligger Roger varmt om hjärtat. Han beskriver Viksjö Centrum som ett charmigt och personligt centrum, något som präglas både i Blomsterbutikens verksamhet och hos verksamheterna runt om.

”Man känner varandra, både vi som jobbar i centrum men också kunderna. Det är en trygghet att handla här, vi litar på varandra och utbudet i centrum”, säger han.

Svenskt och närproducerat

Förutom att sälja blommor, presenter och inredningsdetaljer direkt i butik så erbjuder Blomsterbutiken hjälp vid begravning, bröllop, fest och företagsevent.

I flera år har de julskyltat hos Viksjö Golfklubb, de har även hjälpt La Gondola, Frances och Viksjö Centrum med julbelysning och säsongsplanteringar. De gör arrangemang och scenarbeten vid uppträdanden och event, från mindre fester till större bröllop. Listan kan göras lång.

”Vi tycker om att jobba lokalt, vi försöker så gott det går att göra inköp till butiken lokalt och fokuserar på svenskt och närproducerat”, säger China och berättar att många inköp görs från Skallebergs handelsträdgård.

Viksjö Centrum nu och då

Även om Blomsterbutiken har legat i samma lokal sedan 1994 har de hunnit flytta runt en del i centrum. Tidigare har butiken legat både där ni idag hittar speldelen hos ICA och där dagens mjölkkylar står. Det var då ett innetorg omringad av bland annat en parfymeria och postkontor.

Blomsterbutikens nuvarande butik byggdes ut senast 2009, sedan dess har man fortsatt underhålla butiken med nya och större blomsterkylar och andra anpassningar för att fortsätta möta kundernas efterfrågan.

”Det är ingen hemlighet att konkurrensen har ökat med åren”, säger Roger och hoppas att kunderna tänker på vad och var de handlar. ”Det är viktigt att kunderna fortsätter handla lokalt, man måste underhålla det man vill ha imorgon genom att handla idag”, fortsätter han och China håller med.

”Vi älskar att jobba med att skapa vackra saker och miljöer men det bästa med vårt jobb är det personliga mötet vi har med olika kunder. Jag tror, och hoppas, att även kunderna uppskattar det och att det är därför de fortsätter handla hos oss i Viksjö Centrum”